یاران خراسانی
یاران خراسانی

یاران خراسانی


در حالی که همواره منش و سعی دولت ها بر جلوگیری از ایجاد فساد بوده است، اخیراً اسنادی در خصوص خرید هواپیماهای ارزان با قیمت گران از سوی برخی سازمان های داخلی منتشر شده است.
در حالی که همواره منش و سعی دولت ها بر جلوگیری از ایجاد فساد بوده است، اخیراً اسنادی در خصوص خرید هواپیماهای ارزان با قیمت گران از سوی برخی سازمان های داخلی منتشر شده است.
  

به گزارش رجانیوز به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی سفر رئیس‌جمهور به فرانسه و بسته شدن چند قرارداد در صنعت هواپیمایی کشور به انحصار شرکت دولتی هواپیمایی جمهوری اسلامی، انتقادات مختلفی از سوی کارشناسان و برخی از شرکت‌های خصوصی مطرح شده است که از نابسامانی و عدم نظارت بر مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری و بی توجهی به بیت‌المال و سلطه روابط بر ضوابط هواپیمایی کشور پرده می‌دارد.

 

یکی از این نابسامانی‌ها در زمینه موضوع نوسازی ناوگان هواپیمای بازرسی و وارسی پرواز( فلایت چک ) است که وظیفه بازرسی، وارسی و کالیبراسیون دستگاه های ناوبری فرودگاه ها ، رادارها ، دقت طرح های ورودی و خروجی هواپیماها به فرودگاه ها و راه های هوایی را بر عهده دارد که از منظر ایمنی و امنیت بسیار دارای اهمیت است که در یکی دو سال اخیر و مشخصا پس از سانحه هواپیمای فالکن 20 فلایت چک در جزیره کیش، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است.

 

رخداد مشکوک هواپیمای وارسی پرواز‌ (نظارت بر عملکرد دستگاه ها و رادار ها)

فلایت چک‌ها هواپیماهایی هستند که برای نظارت راداری آسمان کشور و دستگاه های ناوبری و عملکرد فرودگاه ها با هدف حفظ حریم‌های هوایی ، دقت در عملکرد راه های هوایی و طرح های ورودی و خروجی وسایل پرنده به / از فرودگاه‌ها کاربرد داشته تا توسط شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی مورد بهره برداری قرار گیرد. این هواپیماهای کوچک و مجهز به پنل FIS برای کالیبره کردن و چک کردن رادارها بر اساس زمان‌بندی مشخص برای کنترل سیستم‌های کمک ناوبری با هدف بررسی صحت عملکرد دستگاه‌های کمک ناوبری رادیویی و بصری و دستگاه‌های ارتباطی خطوط هوایی دو بار در سال به ازاری هر فرودگاه، دستگاه و یا مسیرهای هوایی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

در سال‌های اخیر دو فروند فالکن مجهز به FIS در اختیار سازمان هواپیمایی بوده که عملیات بازرسی و وارسی و کالیبراسیون را انجام می‌داده است. پس از سقوط یکی از این فالکن های مجهز به سیستم FIS در کیش در اسفند سال 92، به دلیل عمر بالا و فرسودگی دومین فروند هم مورد استفاده قرار نگرفت.

 

بعد از ماجرای سقوط فالکن فلایت چک اول و در انبار ماندن فالکن دوم، شرکت فرودگاه‌های کشور اقدام به خرید یک فروند هواپیمای کینگ ایر 350 از کشور دانمارک برای سیستم فلایت چک ایران به قیمت ۱۲میلیون دلار کرد که این خرید حاشیه های زیادی را به همراه داشت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.